Rabu, 21 Oktober 2009

Man Marking Tangani Permasalahan Dadah

Renungan Bersama….

MAN Marking merupakan strategi pertahanan yang digunakan dalam bola sepak di mana seorang pemain ditugaskan untuk menjaga seorang pemain lawan berbanding mengawal satu kawasan permainan (zonal marking).

Idea man marking ini telah dijayakan dengan sempurna sekali oleh pasukan Itali pada sekitar tahun 1960-an dan 1970-an. Pasukan seperti Inter Milan dan AC Milan menggunakannya dan dipanggil catenaccio formation.
Taktik ini membawa banyak kejayaan dan menjadi ikutan banyak pasukan dalam bola sepak. Kejayaan agung yang dipersembahkan man marking adalah oleh Claudio Gentile di dalam Piala Dunia 1982 yang mana telah melumpuhkan sama sekali penyerang ketika itu, Diego Maradona.

Dalam dunia permainan bola sepak moden sekarang, banyak mempraktikkan kedua-dua strategi man marking dan zonal marking untuk mencapai lebih kejayaan dan persembahan permainan yang lebih baik.
Tujuan tulisan ini adalah untuk mengajak kita kembali kepada asas pencegahan dadah di mana ia sepatutnya bermula daripada entiti individu, yakni diri kita sendiri iaitu man to man marking.

Maknanya, setiap daripada kita haruslah berdamping bersama seorang penagih dadah untuk membimbingnya kembali ke pangkal jalan secara berkekalan.
Tidak kiralah apa jua status kita, kita tidak harus hanya berpolemik untuk membuat kajian, dasar, perancangan, melancarkan pelbagai program dan pelbagai lagi yang lebih bersifat zonal marking.

Sebaliknya, haruslah bersama menggembleng usaha, tenaga dan buah fikiran dengan ikhlas untuk bersama mencapai Malaysia Bebas Dadah 2015 hanya dengan cara menjadi Claudio Gentile Malaysia dengan melibatkan diri secara langsung dalam masyarakat dalam usaha pencegahan dadah ini.

E-Article ini disunting daripada tajuk asal ;
Amal Man Marking Tangani Ancaman Dadah
05/02/2007 – Dr. Shawaludin Husin,Universiti Sains Malaysia.
UTUSAN (rencana),

Tiada ulasan:

Catat Ulasan