Ahad, 4 Oktober 2009

Bola Sepak Sebagai Kaedah Pencegahan Dadah

Salam.


Sama ada anda semua pernah dengar atau tidak, tahukah anda yang bola sepak adalah satu medium yang amat baik untuk membantu anak-anak muda Malaysia/Melayu/Islam dalam Pencegahan Dadah.. .

Perkara ini yang akan saya cuba bincang dan kupaskan satu persatu dengan semua pembaca. Di negara-negara miskin seperti afrika dan amerika selatan, isu ini telah lama dipandang oleh NGO2 mereka. Ini kerana, bola sepak dilihat sebagai satu medium yang paling murah, menjimatkan dan menyeluruh untuk semua golongan sasar.

Sebagai permulaan, saya akan cuba edit kan catatan saya satu persatu bermula dari sejarah, sasaran, konsep program dan seterusnya proses perlaksanaan bola sepak yang bagaimana yang membantu proses 'Pencegahan Dadah' untuk anak muda Malaysia.


Diharap suatu masa nanti, usaha sebegini membantu kita semua dari sudut perkongsian maklumat, rujukan tambahan untuk pelbagai kajian dan seterusnya membantu mengoptimumkan aktiviti sukan Bola Sepak di Malaysia. Ia bertujuan agar sukan Bola Sepak tidak dipandang sebagai satu sukan yang biasa sahaja sedangkan sukan Bola Sepak mampu memberi impak yang lebih besar untuk negara.


Begitu juga fungsinya dalam segenap perkara rutin belia/anak muda. jika diperhalusi, terdapat banyak peluang terhidang sama ada penjanaan wang, peluang perniagaan, belajar2 berpesatuan, belajar mengurus organisasi dan lain2 lagi.


Dengan itu, saya menyeru anda semua, tidak kira untuk golongan penggiat sukan bola sepak, para siswa aliran sains sukan, pelajar sekolah, atau sesiapa sahaja, bersama-sama berusaha secara kreatif dan kritis dalam membangunkan negara kita yang tercinta.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan